vrijdag 21 februari 2014

Praktische info

Les Bauges
Deze doorsteek door de Bauges is ook gekend als "Chambéry-Annecy" en duurt ca. 4 dagen. In beide steden ben je op 2 km van het station midden in de natuur. Op dag 1 heb ik de klim naar de Col de la Doriaz laten vallen en vervangen door een busrit (deels omdat er toch geen sneeuw lag, deels omdat in Feclaz of Revard voor een eenling buiten de vakantiepieken geen betaalbaar logies te vinden was en ik dus toch moest uitwijken naar Aix-les-Bains).
Er is geen kant en klare beschrijving van deze route.
Ik verbleef in :
Annapolis Aix-les-Bains (winkels en restaurants in de buurt)
Refuge du Creux de Lachat (half pension - een echte berghut)
Gîte Nature La Biolette in Leschaux (winkels en restaurants in Bellecombe of in Le Pont)
Auberge de Jeunesse, Annecy (winkels en restaurants in het centrum van Annecy)
Lokaal openbaar vervoer staat op : de site van Mobisavoie en
Meer info over les Bauges / andere verblijfplaatsen : algemene site over Les Bauges

Le Jura
Ik volgde enkele dagen de klassieke GTJ voor Raquettes. De eerste dag, van Bellegarde-sur-Valserine naar Giron, volgde ik de klassieke Wandeling in de Gorges, daarna de GTJ voor ruiters. In de tweede helft, het stuk in Zwitserland, volgde ik eigen routes. Er zijn kaarten met ligging van de gemarkeerde routes voor raquettes in de Zwitserse Jura, maar behalve in enkele centra (bv. Col de Givrine) ben je als raquettist op jezelf aangewezen. Op de meeste "combes" (droge, als weiland ingerichte brede dalen) en op de zomerse paden en pistes kan je meestal zonder problemen een spoor leggen of volgen. Daarbuiten is het heel moeizaam en ook riskant (risico op "dolines")

De route tussen de TGV-stations van Bellegarde en Vallorbe kan je op een 6 à 7 dagen doen. Ik deed het op 10 dagen ; zo had ik tijd voor extra lokale lussen en omwegen over mooie toppen.
In de Jura is men gewoon aan skiërs en wandelaars die slechts één of twee dagen blijven en dan weer verdertrekken. Er zijn dus heel veel mogelijke adressen. Ik verbleef telkens met half-pension in :
Chalet le Jura : gezellige, professioneel gerunde gîte d'étappe.
Refuge Le Berbois : een droom van een refuge.
Auberge La Guinette : tegelijk hotel en gîte d'étappe. Zakelijk, maar tip-top in orde.
La Baumette : erg recente gîte d'étappe. Goede ontvangst ondanks ziekenhuisopname vd. vrouw des huizes. 
La Grenotte : in de top 10 van mijn adresjes in Frankrijk.
Le Montagnard : was voor mij een afknapper. Zou ik zeker niet opnieuw nemen.
La Croisée de Joux : heel degelijk en gezellig (maar niet voor iedereen denk ik - zie project sociaal wonen)
Lokaal openbaar vervoer in het Franse deel : Skibus Zuidelijke Jura en skibus omgeving Les Rousses. Lokaal openbaar vervoer in het Zwitserse deel : CFF website voor bussen en treinen

Ik huurde de raquettes bij Mounteq Shop.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten